Brev:
Mad - 4 mdr.
1. august 2016
Alder:
4 mdr.
Mad - 4 mdr.
Hej Helen.
Jeg skriver til dig da min egen sundhedsplejerske har givet mig rigtig dårlige råd førhen.
Min søn på knapt 5 måneder har fået mos i ca. 1 måned. Efter at have fået smagsprøver (et par skefulde om dagen) i 2 uger, kontaktede jeg min sundhedsplejerske for at høre hvornår jeg skulle begynde at give mere og hvor meget dette skulle være. Hun sagde at jeg godt kunne begynde at give en hel portion fra bogen fra sundhedsstyrelsen, hvilket svarede til ca. 1 dl. Når jeg så havde gjort det lidt, kunne jeg give ham det to gange om dagen.
Eftersom han ikke ville spise en hel portion har jeg målt hvor meget det er, og har fundet ud af at en portion rent faktisk svarer til ca. 2,5 dl i stedet for 1 dl. Det vil derfor sige at jeg de sidste to uger har givet ham 2,5 dl om dagen. Efter jeg fandt ud af at det var så meget, er jeg begyndt at dele det op i to gange om dagen i stedet for én. Han får indtil der ikke er mere, så han får ikke selv sagt fra når han er mæt, men virker ikke længere lige så interesseret i maden, når vi når til de sidste par skefulde, som han er, når vi begynder.
Spørgsmålet er altså om han godt kunne spise mere? Skal jeg lave en større portion? Hvornår skal jeg begynde på 3 måltider om dagen? Og hvor store måltider skal det så være? Og hvornår kan jeg begynde at lave andet end tynd grød og mos uden klumper?
Jeg er også i tvivl om hvor meget jeg skal amme ham ved siden af.
Lige nu ser vores daglige rytme således ud (ca.-tider):
06.00: Vi står op + han ammes
08.30/09.00: Ammes + 1. lur ( 40-50 min)
10.30: Mos
12.00: Ammes + 2. lur (40-50 min)
16.00: Ammes + 3. lur (40-50 min)
18.00: Mos
20.00: Ammes + puttes til natten
00.00/01.00: Ammes
De sidste par dage er han begyndt at ville ammes omkring klokken 14 også, hvilket jeg så har gjort.
Fra han bliver ammet om natten indtil vi står op (00.00-06.00) vil han ammes hver halve-hele time. Når jeg ammer ham klokken 00.00 får han lov til at sove videre i min seng, fordi han ammer så tit herefter. Jeg er nu begyndt at ”nægte” ham mad efter han er blevet ammet klokken 00.00, hvilket har resulteret i at han og jeg ligger vågne stort set resten af natten – i hvert fald indtil klokken 04.00, hvor jeg godt kan finde på at give ham lidt. Jeg mener jo at hvis han kan sove fra 20.00-01.00, så kan han også sove fra 01.00-04.00 (og egentlig også længere). Han er nemlig ikke ked af det i disse timer, han bliver bare lidt ”sur” fordi han ikke får sin vilje, men han er tydeligvis ikke sulten. Han ”slås” bare med mig – når jeg giver ham sutten, spytter han den ud igen. Han plejer at være rigtig glad for sutten. Hvordan får jeg vænnet ham af med at amme hver halve time hele natten, så vi kan sove i stedet for?
Han har fra fødslen været foran sin alder – kunne vende sig dagen efter han blev født, kunne holde sit hovede, han kravler næsten i en alder af 4,5 mdr. Har han måske bare brug for mere mos? Synes jo som sagt ikke han virker sulten, men bare som om han synes det er dejligt. Han havde også allerede lært at hvis han blev rigtig ulykkelig når jeg lagde ham til at sove, så tog jeg ham op og så fik han lov til at sove hos mig i stedet for (det har jeg heldigvis fået afvænnet ham). Så jeg tror også han har lært at hvis han bare bliver ved længe nok, så får han lov at spise hos mig (det som han har gang i om natten). For som sagt, så virker han egentlig ikke sulten – så ville han nemlig græde. Men jeg kan ikke engang have ham i armene eller lægge mig ved siden af ham på gulvet, for at lege med ham, uden at han vender sig om og tager fat i mig, for at blive ammet.
Jeg håber du kan finde hovede og hale i denne roman, så min søn og jeg kan få sovet lidt om natten.
Venlig hilsen
Cecilie